Monday, March 17, 2008

Perkara untuk dikongsi





Tepat jam 12.20 mlm, ana berhenti daripada memerah otak untuk meyiapkan esaimen yg akn dihantar pada 26hb ni..Blur rasanya fikiran ni walaupun esaimen ni tidaklah sesukar mana tp kerana ingin menghasilkan sesuatu yg baik, ana perlu berusaha sebaik mungkin..ana dah mls nk sambung buat esaimen lagi..esok insyaAllah ana sambung..malam ini pun, sudah banyak idea yg Allah anugerahkan untuk ana..Alhamdulillah syukur padaMu Ya Allah...tiba-tiba, ana teringat akn satu blog (http://akhisalman.blogspot.com/) yang kerap ana layari kerana banyak info-info mengenal hal ehwal islam dpt ana perolehi. Ramai yg mengajukan soalan dan tuan empunya blog tersebut akn menjawabnya..Bukan calang-calang orang , tuan empunya blog tersebut.. Ana sebenarnya menanti tuan empunya blog tersebut menjawab satu soalan daripada pengunjungnya..Dalam 2 minggu kemudian barulah soalan itu terjawab..ini ana copy paste kn dari blog tersebut..Ana tak tau kenapa ana sgt tertarik dgn soalan pengunjung ni..mungkin krn itulah masalh yang seringkali dihadapi oleh muslimin dan muslimat yang dalam lingkungan umur ana..

insan mengharap: salam ust, cmne klu kite nk kahwin dgn seserg, tp bkn dlm mse skrg..klu kte nyatakn dlu pd org tu,tp ckp klu de jodoh, tunggulh..dn jga hbgn tu (sbb tkut die tlepas kt tgn org len)..cmne tu ust?

dan jawapan ustaz itu:

salman to insan mengharap: Perasaan cinta itu tidak salah..Yg salahnya menjalankan hubungan sebelum perkahwinan..jika tak mampu kawin maka hendaklah berpuasa dan bnyak mendekati tuhan..

salman to insan mengharap: Haram menjalinkan hubungan cinta sebelum kawin sprti sms, chat, sembang2, keluar berdua dll yg tidak ada keperluan..Nabi bersabda: Zina mata adlah melihat, zina telinga adlah mendengar

salman to insan mengharap: ,zina lidah adalah bersembang.(hr Bukhari Muslim) Dr Ali jumaat (mufti mesir) menyatakan haram hubungan maya diantara lelaki perempuan.

Oleh itu, sama-samalah kita menjaga diri kita agar terpelihara daripada sebarang perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah pada kita..Sekadar pesanan untuk diri sendiri dan para sahabat sahabiah sekalian...

Mata pun dah letih or dlm erti kata lain mengantuk....its time for me to sleep..Ya Allah, ampuni dosa hambaMu ini dalam jaga atau tdk sedarku dan jauhi aku dari kemurkaanMu..Aku sesungguhnya hanyalah seorang insan yang lemah dan sering melakukan dosa padaMu..Tunjukkan aku jalan lurus iaitu jalan yang Kau redhai..Berkatilah segala ilmu yang aku pelajari dan permudahkan aku dalam segala urusanku di dunia dan akhirat..aminn ya rabbala'lamin..

Walahualam

No comments: