Sunday, September 13, 2009

Update Ramadhan


Assalamualaikum wbt...

Ramadhan tinggal beberapa hari sahaja lagi..Cmne agaknya dengan amal saya di bulan ini..adakah ia diterima Allah atau sebaliknya??Berat untuk memikirkannya tapi itu urusan Dia..saya hanya mampu berusaha dan mengharap agar diterima amalan..Rasanya Ramadhan kali ini sangat buzy dan boleh dihitung berapa kali sahaja saya iftar di rumah sendiri. Sehari iftar di dalam train dan yang lain-lain akan iftar di tempat yang berlainan kerana ada program dan jemputan iftar..Alhamdulillah...Ramadhan kali ini juga sangat berharga bagi saya..Banyak perkara baru yang saya lalui seperti kesibukan berprogram dan mengimarahkan masjid-masjid yang mampu untuk saya pergi. Selain itu, dapat juga mengenali culture-culture bangsa lain seperti bangsa Turki dan bangsa arab dengan 'jalan-jalan masjid' yang saya katakan itu. Peluang yang datang hanya bila kita berada di negara orang ini patut dimanfaatkan oleh sesiapa yang berada di sana. Bukan apa, ambillah peluang untuk berkenalan dan mengenali saudara sesama Islam..Antara yang menarik hati saya ialah doa qunut yang sangat panjang dibacakan oleh imam terawih..most of them are arabs and I just feel like I can understand most of the words..Bukanlah nak kata faham arab tapi mcm I can get the geez of the doa..Lagi satu, when I listen to the imams reciting surahs in the tarawih prayers, it motivates me to memorise the quran. It is not easy since I need to find the time to memorise it. Alhamdulillah the time that Allah give me in the train, I can use it well to memorise the quran.Tapi baru je start so masih sedikit la hasilnya.

Pagi tadi, dalam halaqah ada membincangkan mengenai perkaa yang significant dalam bulan ramadhan..Any ramadhan yang prnah dilalui..One of my halaqah's friend shared a story about her last ramadhan..On the 27th morning of Ramadhan, she cried badly. The worst cry ever she said...Kenapa??Rupa-rupanya sebab dia rasa dia dah terlepas lailatul qadr..Semua tanda-tanda yang memungkinkan malam tersebut ialah lailatul qadr ada pada hari tersebut..Mendengar cerita daripada dia sangat mengesankan saya...Betapa adanya seorang hamba Allah yang menangis dengan begitu teruk kerana ditnggalkan lailatul qadr..Orang yang saya rasakan satu dalam seribu..Orang yang sangat memahami apa yang tersirat dalam lailatul qadr..Orang yang mempercayai janji-janji Allah dengan sebenar-benar kepercayaan..SubhanaAllah..Jazakillah khair ukhti kerana dengan cerita yang mungkin dirasakan kelakar bagi sesetengah orang tapi sangat menyengat di hati saya..


“Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatul Qadar. Tahukah kamu apakah malam Lailatul Qadar. Malam lailatul Qadar lebih baik dari 1000 bulan. Malaikat dan ruh turun pada malam itu dengan izin Tuhan mereka dari setiap perkara. Sejahtera malam itu hingga terbit fajar” (Surah Al-Qadr).

Wallahualam..

p/s:kata-kata semangat yang saya dapat pada hari ini: Perjuangan yang tidak didokong oleh kekuatan rohani tidak akan tahan diuji..Dan kekuatan rohani pula tidak akan tercapai jika hati tidak bersih...


No comments: