Friday, January 15, 2010

Tak pernah jauh dari hatiku...azan

Assalamualaikum wbt..

Laungan azan yang saya dengari 5 kali sehari itu, tak pernah membosankan saya. Setiap kali mendengarnya timbul suatu 'rasa' yg tak dapat didescribekan. Kadang-kadang teringat juga kisah-kisah semasa di Sydney dahulu. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa rindunya saya pada laungan azan itu. Di sana, tiada azan yang kedengaran kecuali azan dari Athan Finder (satu software dalam laptop saya). Lain sungguh rasanya..Walaupun boleh dikatakan banyak juga masjid atau surau yang ada di sana, tatapi azan tidak dibenarkan untuk dilaungkan kerana dikatakan mengganggu ketenteraman orang-orang disana. Terutamanya waktu Subuh. Setahu saya juga, hanya ada satu tempat yang dibenarkan untuk azan iaitu di Auburn (sebuah pekan yang penduduknya majority orang-orang Turki). Tetapi azan itu hanyalah boleh dilaungkan pada waktu zohor untuk satu hari sahaja.Sedih bukan??. But I have to accept the fact that this is a non-islamic country ruled by non-islamic government. So muslims cannot do anything about it. Btw, it is good enough for muslims that they can practice theyir religion without being harmed by the kuffar.

Well, pernah juga tertanya ngan diri sendiri kenapa tak pernah rasa bosan mendengar panggilan untuk bertemu Allah itu? Rasanya kalian semua pun begitu ye tak?.. Boleh jawab sendiri ye soalan ini..

Indah sungguh Islam ini. Seruan azan memanggil kita bertemu Allah, adalah satu penghargaan agung bagi umat Islam kerana dapat bermuamalat dengan Allah melalui solat. Ini adalah satu peringatan unutk diri saya sendiri juga kerana selalu cuai dalam melaksanakan solat. Bukannya sampai meninggalkan solat tetapi cuai di dalam solat itu sendiri seperti kata orang tiada ruh dalam solat. Nauzubillah..

Kembali kepada laungan azan tadi.. Harapnya sepanjang hidup saya, saya sentiasa dapat mendengar 5 laungan azan itu setiap hari unless I will be posted to somewhere rural areas maybe Sabah and Sarawak. Something that I really do not wish for..Huhu...takut jugak..

Wassalam...

2 comments:

soliloquy said...

akak u shud pay a visit here
everyday dgr azan bersahut-sahutan.
the calling is so nice eventho without suara yg mendayu :)

nurilahi said...

ala bestnye..thats also what ive heard from my fren over there. She is in Alex..especially during ramadhan katenye.subhanAllah..tu la..akak teringin sgt nk g sane..insyaAllah klau ada rezeki ek..tp bile la agaknya..