Wednesday, June 4, 2008

Yang hak dan yang batil..

Assalamualaikum wbt..syukur alhamdulillah dipanjatkan pada Alah Yang Esa. Segala puji bagiNya yang tidak pernah putus-putus untuk menganugerahkan segala nikmat yang kita nikmati sehingga ke hari ini. Mari kita bersama-sama bermuhasabah adakah kita tergolong dalam golongan hambaNya yang bersyukur atau tidak.

The clock strucked at 6.05 p.m and then one voice was heard. "Ok now, its 6.05 sharp. So, put down your pen and no more writing is permitted."I put a pull stop and there it went. My test paper of EDUC 261. A course which was quite interesting but there were to many things to do in this course. Alhamdulillah, I had completed the course. Then got back home by the courtesy vehicle which was free. No need to walk up and down the hill to reach my house. Now it was raining cats and dogs and I also can hear the sounds of the wind howling. Geez quite scary...and I am in front of my laptop forcing my rusty brain to write anything which can be posted in my blog...I open up my usrah diary and I think I have found something to share with all of you. But let me continue it in BM sbb lagi best untuk bercerita..


Duk belek-belek diary, saya terpanggil untuk berkongsi sedikit ilmu yang saya catat. Ada satu cerita yang diceritakan oleh seorang ustaz di sebuah Masjid di kampung saya. Masjid Pengadang Baru. Kisahnya macam ni:

Terdapat sekumpulan ulama yang dipanggil oleh kerajaan Arab Saudi untuk memberikan fatwa bagi membolehkan Arab Saudi bersekongkol dengan Amerika unutk menyerang Iraq. Di awal kedatangan ulama-ulama ini di Arab Saudi, mereka disambut dengan layanan yang sangat baik(first class la). Setelah berbincang, ulama-ulama tersebut bersepakat bahawa tidak boleh bagi sebuah negara Islam, memerangi negara Islam yang lain walau sezalim mana pun pemimpin negara Islam itu. Akhirnya, ulama-ulama yang berani menegakkan agama ini, pulang tanpa layanan yang istimewa seperti di awal kedatangan mereka tadi.

Daripada cerita tersebut, ustaz itu telah mengulas bahawa, sejahat-jahat orang Islam, kita masih tidak boleh membantu orang kafir untuk memerangi orang Islam yang lain.
Dan mengenai ulama-ulama itu, uztaz tersebut mengeluarkan firman Allah yang berbunyi:

"Sesungguhnya hamba-hambaKu yang takut padaKu adalah ulama'"

Jika ada ulama yang menyembunyikan kebenaran, maka rosak binasalah dunia ini. Dan ada dua golongan dalam dunia ini, jika baik golongan itu, maka baiklah manusia. Jika rosak dua golongan itu, maka rosaklah manusia. Iaitu: pemimpin dan ulama..Besarkan tugas sebagai pemimpin dan ulama ni. Sekarang, kita boleh lihat pelbagai fitnah yang melanda golongan ulama di Malaysia. Mereka ini adalah golongan yang berani menentang sesuatu yang batil. Sebagai contoh, Mufti Perlis yang menghalang Faizal Tahir dari membuat persembahan di sana kerana memberikan pengaruh yang kurang elok dan Mufti Perak yang membuat kenyataan bahawa konsert Sureheboh itu melalaikan dan tidak dibenarkan di negeri tersebut. Kemudian keluarlah pelbagai tohmahan dari pelbagai pihak terutamanya orang-orang seni yang mengatakan orang-orang keagamaan tidak perlu masuk campur dalam urusan kesenian. hurm ada sedikit unsur-unsur sekularisme disini. Mahu mengasingkan agama dari sesuatu perkara. Mesti ramai yang berpendapat Islam ini terlalu teruk sampai langsung tidak membernarkan sebarang bentuk hiburan. Eh rasanya ramai yang dah salah faham. Berhiburlah semahunya kamu asalkan hiburan itu tidak melampaui batas syariat dan tidak melalaikan. Sedangkan Nabi SAW sendiri berkata kepada Aishah supaya mengadakan sedikit hiburan sewaktu seorang kaum Ansar berkahwin kerana kaum Ansar suka kepada hiburan. Bukankah sudah jelas disini bahawa hiburan itu tidak salah. Bak lirik lagu kumpulan Raihan yang berbunyi "Berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah. Hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah". Macam-macam dah jadi kat Malaysia yang tercinta. Jangan sampai bala Allah datang baru kita nak sedar.Nauzubillah...

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanambanyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati tetapi tidak mahu memahami dengannya(ayat-ayat Allah) dan mempunyai mata(tetapi tidak mahu melihat dengannya(bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengarnya(ajaran dan nasihat);mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi;mereka itulah orang-orang yang lalai"(Al-Araf:179)



1 comment:

HafizAdam said...

x, xyah register pape.
bile dh tekan link tuh, akan kuar page iklan. tggu smpai abes atau klik je link SKIP THIS kat kanan atas.

nanti akan kua page RapidShare atau MediaFire and donlod laa macam biase. okeh?

biase laa, nk buat link ade security punye pasal, kne laa berkorban sikit. hehe