Saturday, October 25, 2008

Refleksi diri 2

Assalamualaikum wbt...

"Wahai orang-orang yang beriman! mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan. (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan"(As-Shaff:2-3)

Tiba-tiba berat je perasaan ni..Rasa diri macam sangat hipokrit..Bercakap depan orang bukan main lagi, dalam blog pun tulis benda yang insyaAllah bermanfaat..Tapi diri sendiri sangat kontra dengan apa yang dicakapkan dan ditulis..Lemah betul diri sendiri..Mudah sangat lalai..Betulla cakap orang yang apabila sesuatu yang keluar dari mulut kita tu, kitalah dulu yang akan diuji dengannya..Ada satu perkara yang saya dah lakukan dan rasa sangat malu sebab macam mencemarkan peribadi seorang muslimah. Malu kat sape? kat manusia..Tiba-tiba hati cakap: ooo.. malu kat manusia..Tu kat Allah tak malu ke?Patutnya before buat tu ingat Allah...adeh..dah terkena..

Sebenarnya kan, bila malu dalam diri dah takde, macam-macam manusia ni akan buat. Ye lah dah tkde rase pape dah dalam diri tu..Kat baju saya ada tertulis shyness is a part of faith..Menarik quotation tu..iyalah kalau dah Nabi yang sebut tentulah menarik kan..dan sangat mendalam la ayat tu..malu kat manusia dan paling penting malu kat Allah..So, bila malu kat Allah dah jadi nombor satu, takkan kita akan buat perkara yang Dia larang kan..ni pesanan terutamanya untuk diri sendiri..tanamkan sifat malu tu dalam diri..tapi biarlah malu yang bertempat..dan paling penting malu untuk buat maksiat...Terutamanya muslimah..Jaga tingkah laku, jaga diri sendiri..

Ada satu hari tu, terfikir ke munafik dah aku ni....pastu istighfar balik..nauzubillah..jauhnya melalut...Tapi takut jugak kalau tergolong dalam golongan munafik..Kalau Umar Al-Khattab pun sangat takut sampai berkali-kali beliau bertanya pada seorang sahabat(dah lupa nama sahabat ni..tapi Rasulullah mempercayai beliau dan hanya beliau yang tau senarai nama orang-orang munafik di zaman baginda).. Umar bertanya kepada sahabat tersebut, siapakah nama-nama orang yang munafik itu..Tapi sahabat itu tidak memberitahu Umar. Dan banyak kali jugaklah Umar tanya..Selepas agak lama bertanya, mungkin Umar give up kot..Pastu Umar pun tanya kalau camtu just bagitau aku ni termasuk ke tak dalam senarai nama tu..Comel kan Umar..Tapi kalau Umar yang tersenarai sebagai salah seorang dari 10 orang yang dijanjikan syurga itu pun takut dirinya tergolong dalam golongan munafik, inikan pula kita..Nauzubillah...

InsyaAllah kita sama-sama perbaiki diri..Saya pun insan yang lemah yang sering buat silap..Tapi jangan tengok orang yang memberi nasihat,, cuma ambil nasihat yang diberikan..Kita masing-masing ada akal dan boleh fikir mana yang baik dan buruk..Nasib baik terjumpa ayat yang dibawah ini dan tenang sikit hati rasanya..Tapi ini bukanlah bermakna kita boleh la buat dosa sebab manusia memang tak lari dari buat silap..Tu konsep yang salah ye...

"Dan aku tidak (menyatakan) diriku bebas(dari kesalahan),kerana sesungguhnya nafsu itu selalu mendorong kepada kejahatan,kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun Maha Penyayang"(Yusuf:53)

"Ya Tuhanku, ampuni aku kalau ada perkara yang aku lakukan mendatangkan kemurkaanMu..Sesungguhnya aku hanya insan biasa..Berikan aku peluang untuk memperbaiki diri ini dan menjadi hambaMu yang lebih baik dari sebelumnya..amin"

"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa apabila mereka dibayang-bayangi pikiran jahat (berbuat dosa) dari syaitan, mereka pun segera ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat (kesalahn-kesalahannya)" -(Al-A'raf:201)

Wallahualam...

4 comments:

biskut marie said...

gud luck exam utk kamu juga.... =)

betul. takutkan bila fikir dalam2 duduk sorang2..munafikkah aku?
sama2 mujahadahlah perasaan itu. =)

nurilahi said...

tq biskut marie..insyaAllah kita sama-sama mujahadah..insyaAllah kita terlindung dari golongan itu..amin..

biskut marie said...

salam nur, nama sahabat tu huzaifah al-yaman. =)

nurilahi said...

oh ye..jazakillah biskut marie..