Saturday, December 13, 2008

Summer holiday

Assalamualaikum wbt..Dah lama tak terisi blog ini. Busy sket because after I finished my exam, my mother and my auntie came from Malaysia for a vacation and also to see me. My mother and my aunt arrived at Coolongata Airport, Goldcoast and then we went to Brisbane. After that, on the 10th, we went to Sydney and stayed at my house. So, sekarang still berada di rumah saya and jalan-jalan tour Sydney. 17th Dec, we will be going to Melbourne.

Tak leh nak describe my feeling the moment I saw my mum at the arrival hall.Rindu sangat-sangat..Alhamdulillah because after 10 month, Allah gave me the chance to see my mum.O ye... One thing yang sangat kelakar is, kalau pergi jalan-jalan, just 2 or 3 places in a day. Takleh jalan banyak-banyak sebab my mum and my aunt tak larat. Dan jugak, kedai-kedai yang dilawati tu, semuanya lain klau jalan-jalan ngan kawan-kawan. Ngan kawan-kawan, mesti masuk kedai baju, kedai kasut dan yang sesuai ngan umur la. It is different when we shop with the elders. Antara kedai-kedai yang dimasuki ialah kedai kitchenware, kedai baju kanak-kanak, kedai karpet. Tapi takpe, amek pengalaman..=)

Setelah bertemu dengan my mum, pesanan daripada Lukman Al-Hakim kepada anaknya dalam Surah Luqman ayt: 13-19 sering terngiang-ngiang di telinga saya. Elok kirenye disharekan pesanan itu dengan kalian semua.

13. Janganlah engkau mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan Allah adalah sebenar-benar kezaliman yang besar.

14. Dan Kami perintahkan kepasa manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya tlh mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dlm usia dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu.

15. Dan jika keduanya memaksamu utk mempersekutukn Aku dgn sesuatu yang engkau tdk mempunyai ilmu ttg itu, maka jgnlah engkau menaati keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dgn baik, dan ikutilah jln org yg kembali kepadaKu. Kemudian hanya kepadaKu tmpt kenbalimu, maka akan Aku beritahukan kepadamu apa yg telah kamu kerjakan

16. Wahai anakku! Sungguhm jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi dan berada dalam batu atau di langit atau di bumi, nescaya Allah akan memberinya (balasan). Sesungguhnya Allah Maha Halus, Maha teliti.

17. Wahai anakku! Laksanakanlah solat dan suruhlah manusia berbuat yang mamruf dan cegahlah dari yg mungkar dan bersabarlah terhadap apa yg menimpamu, sesungguhnya yang demikian itu termasuk perkara yang penting.

18. Dan janganlah kamu memalingkan wajah dari manusia(kerana sombong) dan janganlah berjalan di bumi dgn angkuh. Sungguhm Allah tdk menyukai org2 yg sombong dan membanggakan diri.

19. Dan sederhanakanlah dlm berjln dan lunakkanlah suaramu, Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.

InsyaAllah kita sama-sama mempraktikkan nasihat-nasihat tersebut.

Other thing that I want to share is, my seniors have left Australia for good. Waa..tak tahan btul time diorg nak naik shuttle yang dibook untuk hantar diorg ke airport. Semua nangis..Sedih btul time tu. Good bye to all of you..I am so glad I met them. And thanks for being there for me whenever I need it. =)..

-to Kak Amrien, Kak Syikin, Kak Iffah, Kak Syal, Kak Lisa, Kak Ida and Kak Aimi-
Semoga tabah hati mengharungi dugaan di Ipba and semoga sentiasa dalam redha Ilahi. InsyaAllah kuntum rabitah ini sentiasa mekar dalam hati kita kerana Dia lah yang mempertemukan kita.

Wallahualam

2 comments:

mumu maira said...

seronok jln2 ngan aunties...
kem slm kat mereka :)
t jmp lg.. hihi

Anonymous said...

insyaAllah..thanks for the gift umai and also rela ikut ke mane2 je kitorg pegi..hehe..by the way, smpai kat sydney, my mum n my aunt asyik tersasul2 pnggl name you..klakar btul...jazakillah ye..=)