Friday, February 12, 2010

Coretan sebelum pulang bercuti

Assalamualaikum wbt..

Rasa nak menulis tapi tak tahu apa yang nak ditulis..Alhamdulillah cuti raya cina yang agak panjang sudah pun bermula.Lega sungguh rasanya berjaya menghabiskan bulan pertama di IPBA yang tercinta ini. Sungguh berbeza rasanya untuk kembali bermula di sini setelah 2 tahun meninggalkannya. Saya masih lagi dalam proses untuk menyesuaikan diri dengan waqi' baru ini sama ada dalam bidang akademik mahupun dakwah dan tarbiyah. Dalam bidang akademik, memang rasanya sangat mencabar bagi saya. Bukanlah saya bertujuan untuk memperkecilkan sistem pembelajaran di Malaysia dan membanggakan sistem di Australia. Tapi sungguh saya katakan sistem di Malaysia memang menguji ketabahan dan kesabaran. Kuliah yang memang boleh dikatakan penuh untuk 2 hari berturut-turut dan kerja-kerja tutorial yang juga banyak memanglah sangat berbeza semasa di Macquarie Uni dulu. Apa yang saya baru belajar ialah kita yang perlu menyesuaikan diri dengan keadaan..Bukan keadaan yang menyesuaikan diri dengan kita. Belajarlah menerima segalanya..Alhamdulillah..

Dan dari segi dakwah dan tarbiyah pula, saya banyak memerhatikan gerak kerja di Malaysia..Seperti pesanan daripada masu'lah di Sydney..bersabar dulu dan perhatikan cara kerjanya. Kemudian fahami dan baru mula bersama-sama bergerak..insyaAllah saya cuba lakukan yang terbaik..Alhamdulillah ada kesinambungan untuk tarbiyah di sini dan insyaAllah akan diteruskan dengan lebih tersusun selepas raya cina nanti. Selain itu, banyak juga ujian yang saya hadapi di Malaysia dan sungguh menguji hati terutamanya dalam ikhtilat antara lelaki dan perempuan. Sangat perlu penjagaan yang rapi agar tidak terlalai dan terleka walaupun dalam kerja dakwah..Biasala sudah kerjanya syaitan untuk melalaikan manusia. Cuma saya sentiasa ambil sebagai peringatan untuk diri sendiri agar berwaspada setiap masa dari godaan ini. Tapi ia banyak mengajar saya dari mana untuk mencari kekuatan untuk menolak godaan-godaan syaitan ini..sudah tentunya yang terutama daripada Allah SWT dan seterusnya daripada sahabat-sahabat seperjuangan. Alhamdulillah..

Oh ya lupa untuk saya bercerita. Sekarang merupakan musim sukan di IPBA. Alhamdulillah saya berada dalam rumah sukan yang begitu bersemangat untuk menang. Saya juga seorang yang sangat bersemangat kalau mengenai kejohanan sukan. Entahlah memang dari sekolah lagi semangat untuk bersukan ini sudah ada. Cumanya saya sering berfikir untuk menjadikan kejohanan sukan itu satu acara yang menepati syariat. Sebagai contohnya acara lelaki dan perempuan diasingkan. Tidak perlu untuk lelaki-lelaki menonton perempuan-perempuan berlari. Syadid ke? rasanya tak..Segan rasanya apabila teringat kembali hari apabila diadakan sukan tara. Semua ahli perlu mengambil bahagian unuk menyumbangkan mata bagi rumah masing-masing. Tidak terkecuali saya. Saya merupakan barisan pertama bagi perempuan berlari (iyalah bersemangat tinggi). Saya cuba mengambil lorong di tengah agar tidaklah terdedah sangat kepada lelaki-lelaki yang berada di tepi lorong (kononnya la)..Selepas tamat berlari, tiba-tiba datang rasa malu yang amat sangat dan rasanya seperti mahu memasukkan kepala ke dalam tanah. Kenapa? kerana apabila melihat perempuan2 lain berlari selepas itu..adui..sungguh tak menyegarkan pandangan mata walaupun bertudung besar dan labuh (cuma effectnya kurang sedikikt shj). Malunya..Selepas itu, saya memang mengelakkan diri dari mengambil acara yang perlu berlari wlwpun takut dipanggil oleh lecturer..Satu mujahadah yang besar juga bagi saya yang sangat-sangat gemar bersukan..Tak apalah asalkan tidak melanggar syarak..insyaAllah..

Baiklah kembali kepada cerita bercuti..insyaAllah mari kita sama-sama membuat mutaba'ah amal sempena cuti ini. Sudah tentu ada target-target yang ingin kita capai sepanjang cuti ini. Ini sedikit sebanyak akan menghalang kita dari membuang masa yang ada..Saya ada beberapa buku yang ingin dikhatamkan..cth: jejak sang junjungan, jejak para khalifah, bekal dakwah akhwat dan sbginya..harap-harap tercapai la hasrat saya itu dan juga hafazan quran..Semoga mampu untuk diteruskan..Tadi, saya juga baru menghabiskan buku berjudul "Pemilik cintaku setelah Allah dan rasul" (karya fatimah syarha). Alhamdulillah saya bagi 4 daripada 5 bintang..Kisah yang mungkin nampak tidak realistik bagi sesetengah orang namun saya sangat yakin ianya realistik jika semuanya bertunjangkan keimanan padaNya..Tak faham apa yang saya cakapkan?? Bolehla membaca buku itu untuk memahami apa yang saya katakan ini...Ok la..sampai di sini dulu..sudah lewat malam..

p/s:sama-sama kita manfaatkan musim cuti ini..dan assignments yang melambak itu juga tidak boleh dilupakan...=)

Kenangan terindah; 'Floriade 08', Canberra, Australia


Wallahuaalam..

5 comments:

izyanhamizah said...

btul tu kak.. hehe. saya pun bersemangat nak naikkan rumah sukan saya. tp, saya segan nak lari2 ni. last2 skali, saya xpegi pun. hehe. saya salurkan semangat saya ni dengan membantu sarah hias khemah and tlg nurul dengan makanan2 nye. hehe. productive x? kikiki.. saje je nk ngomen2 di sini. selamat plang ke ganu my dearie rummate. hehe.

p/s: jgn lupa kepok siro keping 12 bungkus. =)

Anonymous said...

sinonim dah nurul dengan jadi ajk makanan ye..hehe...

to izi...banyaknyee pesan...

salam mujahadah dari melb...

kak shikin

sas said...

moga terus kuat dan thabat :D
(gerun pulak nak balik mesia)

p/s:bestnye bole order kepok sira.nak jgk :(

tulip putih said...

salam akak..
fieqa ni
btol2..
sokong ngn points2 pasal KOT tu,
memalukan jugak..huk
n kene jaga pndangan btol time ad kat padang.huk3

nurilahi said...

to izy: beli doh ni kepok siro..jgn tk mkn abeh sudoh ye..

to kak shikin: wah akak ni ingt anonymous mane..tibe2 ad tulis name..huhu..aah mmg sebati dah ngan nurul tu ajk mknn

to sas:jgn tkt..ok je..wlwpun akak pun cuak habes la dulu..tp lame2 ok je..=)

to fieqa: tu la pasal..tp tkpe la kn nk wat cmne..nnti jadi director br kite wat eh..