Friday, February 26, 2010

Saya dan diri sendiri

Assalamualaikum wbt..

Saya: Hai diri sendiri..kenapa ni? down semacam je

Diri sendiri: Memang tengah down ngan diri sendiri ni..

Saya: Kenapa??

Diri sendiri: Adik-adik tak ikut pergi program

Saya: Bukan dah biasa ke dengan penolakan?? Pengalaman dua tahun kat sana dulu tak cukup? Asyik kena tolak je kan..

Diri sendiri: Hurm..lain

Saya: Apa yang lain?

Diri sendiri: Tak tau la

Saya: Lagi satu, dah diorg tak ikut, kenapa tak down ngan diorg? kenapa down ngan diri sendiri?

Diri sendiri: Sebab puncanya diri sendiri..

Saya: Apa ni? Tak faham..

Diri sendiri: Meh nak terang..Puncanya diri sendiri..Tajmik tak berapa kemas, df tak berjalan sangat..Tiba-tiba nak ajak pergi program. Sape yang nk ikut?..So mmg salah diri sendiri. Penolakan ni really reflects back on my effort. Effort pun mcm tak ade je..

Saya: Ooo faham-faham..yang lain ngan dulu tu?

Diri sendiri: Dulu, alhamdulillah effort tu ada wlaupun sikit..Tapi sekarang lain effort langsung tk ada..

Saya: Diorg ada hal tu..ada yang kene tolong mak kat rumah. ada yang mak masuk hospital..So dont blame yourself..

Diri sendiri: But still ada lagi yang lain..tu seorang dua je..

Saya: Ada doa mintak kat Allah tak supaya lembutkan hati adik-adik dan bagi hidayah? ada tak doa supaya diberi kekuatan untuk da'wah adik-adik ni?

Diri sendiri: Tak ada..tak teringat pun

Saya: Bahaya ni diri sendiri..Something wrong in you..Diri sendiri tau tak sape yang pegang hati adik-adik tu? Diri sendiri tau tak kekuatan tu dari mana? Kenapa lupa ni?

Diri sendiri: I know something wrong in me..ok2..diri sendiri kena muhasabah and starts to improve myself.

-Moga dikurniakan kekuatan-

"Siapakah yang terlebih baik perkataannya daripada orang yang Menyeru kepada Allah dan beramal soleh seraya berkata:"Sesungguhnya saya salah seorang Muslim."
(Fussshilat:33)

"Serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah (kebijaksanaan) dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dijalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk."
(AnNahl:125)

Wallahualam...

3 comments:

HbO said...

tabah la ya ukhti.. moga Allah kurniakan kekuatan

nurilahi said...

to hanan: jazakillah hanan.insyaAllah.=)

soliloquy said...

kita mgalami situasi yg sama.
jazakillah for the post.
really strucks my heart.

:D