Monday, December 24, 2007

Solatlah di awal waktu….

”Solat 5 waktu

Sehari semalam

Itu kewajipan yang diperintahkan…”

Best jugak nasyid ni kan....kalau tak silap, nyanyian kumpulan Solehah...So, kalau kita dah tau ia benda yang wajib, kalau tk buat confirm berdosa...

Jom kita perhatikan ayat ini...Allah berfirman dalam surah (An-Nisa’:103)

”Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya”

Solat itu juga merupakan tiang agama..Jika elok solat seseorang itu, insyaAllah elok smuenye yang lain..mksd saya amal yg lain. Dan jika seseoang itu menjaga akan kualiti solatnya, solat itu sendiri InsyaAllah yang akan mencegah dia daripada melakukan kemungkaran.

Dalam kita duk bersolat, apa salahnya kita awalkan waktu solat kita..ops jgn salah faham ye...bukan solat sblm masuk waktunya tetapi solat di awl waktu...

Pernah Rasulullah S.A.W ditanya.”Ya Rasulullah, amalan-amalam apakah yang lebih utama?” lalu baginda SAW menjawab..”Solat tepat pada waktunya”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Oleh itu, saya ingin menyeru kwn-kwn sekalian, muslimin muslimat dan mukminin mukminat termasuk diri saya sendiri supaya bersegera dalam bersolat..Jangan kita bertangguh lagi...Tinggalkan dulu kerja-kerja dunia tu sekejap...Solat pun tkla ambil mase smpai setengah jam kn..Tapi jgnla pulak smpai seminit je kn...Kalau Allah bleh ad mase ngan kita, tkkn kita hambaNya ini tkde mase untuk khaliq kita kn...

Nak tau satu hadis tk pasal solat ni???

Rasulullah S.A.W bersabda:

” Barangsiapa bersolat tepat pada waktunya dgn melengkapkan wudhuknya, menyempurnakan rukuk, sujud dan khusyuknya, maka solat itu dinaikkan ke atas dalam keadaan putih dan cemerlang. Solat itu berkata: ”Semoga Allah menjaga dirimu sebagaimana engkau menjaga aku.”Tetapi barangsiapa yang bersolat tidak di dalam waktunya yang ditentukan dan tidak melengkapkan wudhuknya serta tidak menyempurnakan rukuk, sujud dan khusyuknya, maka solat itu akan naik ke atas dalam keadaan hitam legam sambil berkata: ”Semoga Allah menyia-yiakan dirimu sebagaimana engkau menyia-yiakan aku”. Selanjutnya setelah solat itu berada di suatu tempat sebagaimana yang dikehendaki Allah, ia dilipatkan sebagaimana dilipat baju yang koyak, kemudian dipukul kepada muka pelakunya”

(Hadis riwayat Thabrani dan Baihaki)

Nauzubillah....takut tk diri kita setelah membaca hadis di atas???Janganlah solat-solat yang kita lakukan itu hanya sia-sia dan tidak diterima oleh Allah...Time solat tu, kita lupakan hal2 dunia..insyaAllah bleh kusyuk..walaupun susah untuk mencapai tahap kekusyukkan seperti solat para nabi,para sahabat serta alim ulama yang lain, kita cubalah berusaha untuk khusyuk dlm solat kita...

Ingat ye kwn2....solatlah di awal waktu...sama-samalah kita mengambil iktibar, amal dan sampaikan-(ayat famous time kat skolah dulu...hehehe..tp bkn ayat saya la...)

Wallahualam.....

2 comments:

K H A Z I N A T U L A S R A R said...

”....Semoga Allah menyia-yiakan dirimu sebagaimana engkau menyia-yiakan aku....”.

fariena, seriau nye kite dengar ni, nauzubillah, semoge kite dirahmati insyaAllah :)

nurulfariena said...

tktkn....alhamdulillah jadikn ianya iktibar utk kita...