Tuesday, January 1, 2008

Tarbiah Islamiah dalam keluarga Islam 2

Suatu hari, dia travel, saya kurang ingat ke mana dan dari mana. dia singgah di rumah seorang sahabatnya yg mana pasangan suami isteri
tersebut adalah guru biasa. Si suami seorg guru pen.kanan. beliau tiba di rumah sahabatn ya ini sekitar tgh hari tapi belum zohor. kedua2 suami
isteri ini masih disekolah. W/bagaimanapun beberapa orang dari 8 org anak mereka yg kesemuanya lelaki yg mana yg paling tua dlm tingkatan satu & yg paling muda masih bayi sudah pun pulang dari sekolah. waktu zohor masuk. Abang yg tua mengajak semua adik2nya yg baru pulang utk
solat berjemaah dgn dia sendiri sbg imam,sewaktu dlm rakaat kedua, salah seorg adiknya yg berumur lingkungan 8 tahun pulang.

Tanpa bertangguh tatkala melihat jemaah yg sedang solat, dia mengambil wudhu' dan solat bersama jemaah. dia ikuti ruku' apabila imam ruku'. Dia ikut sujud apabila imam sujud, dan selesai imam memberi salam, dia bangun menyelesaikan satu rakaat solatnya yg tertinggal. subhanallah... adik yg berumur 8 thn ini sudah pandai masbuk...
ustazah yg melihat terkejut dan kami yg mendengar mengucap memuji ALLAH.

Bayangkan betapa taatnya anak2 yg masih kecil ini menunaikan perintah ALLAH tanpa pengawasan
kedua org tua mereka atau mana2 org dewasa dan tanpa disuruh2. Cerita tak berakhir di situ. ustazah bermalam di rumah sahabatnya itu.

Apabila subuh, ustazah menyangka dialah yg paling awal bangun Kerana dia bangun selesai sahaja azan subuh berkumandang kalau saya tak lupa. Takjubnya dia apabila ke bilik air dilihatnya anak2 kecil semuanya sedang sibuk ambil wudhu'. Bayangkan 7 org budak lelaki dgn yg paling tua berumur 13 thn dan yg ke tujuh ntah berapa tahun sibuk menagmbil
wudhu' di bilik air di waktu subuh paling awal. si ayah menunggu anak2nya di tikar sembahyang dgn sabar sambil berzikir. mereka solat jemaah
sekeluarga (termasuk ustazah).Sewaktu hendak mula solat, si ibu meletakkan anak bongsu nya yg masih bayi (yg sedang jaga) di sisinya.
Ajaibnya anak ini tidak menangis mengganggu jemaah spjg mereka solat.

Sekali lagi cerita tak berakhir di situ. ustazah tersebut ingatkan hendak sambung tidur kerana penat travel semalamnya tak surut lagi. alangkah terkejutnya dia apabila hendak melipat sejadah, si ayah berpusing menghadap jemaah sambil berkata,"anak2... hari ni ayah nak beri kuliah
mengenai solat dan puasa...".dan 8 org anak termasuk si ibu dgn tekun mendengar kuliah subuh yg disampaikan.subhanallah... bila ditanya kpd
si ibu mengapa didikan sedemikian diberi kpd anak2 nya dia menjawab bahawa itu persediaan dia dan suaminya sblm mati. Mereka berharap agar
anak2 lelakinya yg 8 org itu dpt membacakan sekurang2nya fatihah utk mereka jika ditakdirkan mereka pergi dulu. lagipun anak2 mereka
semuanya lelaki... psgn suami isteri ini tak sanggup melihat anak2 mereka terabai tanpa pedoman...

cuba kita tanya diri kita sendiri... berapa ramai keluarga Islam hari ini yg dapat mengamalkan solat jemaah dalam keluarga... berapa ramai
anak2 Islam berumur 8 thn yg pandai solat masbuk... berapa ramai anak2 berumur 13 thn yg pandai mengimami solat memimpin adik2 mereka... dan berapa ramai ibubapa yg berjaya mendidik anak2 mereka sedemikian rupa yg taat melaksanakan perintah ALLAH tanpa suruhan dan pengawasan mereka
yg lebih dewasa...subhanallah...alhamdulillah... moga apa yg saya sampaikan ini menjadi pedoman dan i'tibar buat kita semua yg rata2nya masih belum berumahtangga....

"Teruskan Perjuangan dengan IMAN dan UKHWAH"

2 comments:

K H A Z I N A T U L A S R A R said...

subahanallah fariena, teringin kite nak anak camtu jugak, dah le laki seme sekali, semoge satu ari nnt impian tu tercapai, thanks for this note :)

nurulfariena said...

rasanya insyaAllah smue org nk anak cmtu kn...soleh dan solehah smuenya..so kita sendiri yg kena btulkn agama kita dulu barulah bleh lahirkn anak2 yg mcm ni...