Tuesday, February 26, 2008

Sejuta Harapan - Dai Nada

Assalamualaikum..ketika membaca artikel-artikel dalam sebuah website yang amat saya gemari, www.iluvislam.com, saya menjumpai satu artikel yang mengulas mengenai sebuah lagu yang bertajuk sejuta harapan yang dinyanyikan oleh Dai Nada..Rasanya tidak ramai yang mengenali penyanyi lagu ini..Dai Nada, mungkin merupakan sebuah kumpulan atau nama seorang penyanyi..Walau apapun, yang pasti lagu sejuta harapan ini sungguh menyentuh kalbu. Bagi saya, lirik lagu ini menggambarkan harapan yang ada di dalam setiap diri muslimin dan muslimat. Tahniah saya ucapkan kepada pencipta lagu ini kerana berjaya mencuit hati-hati yang terpaut pada kasih sayang Allah SWT. Pada pendapat saya, lagu ini seolah-olah menyuarakan isi hati seorang muslim sejati..InsyaALLAH..semoga anda semua menghayati lagu ini..



Sejuta Harapan- Dai Nada

Sejuta harapan
Yang aku sandarkan
Seberkas cahayaMu
Untuk terangi jalanku

Tanpa rahmat ampunMu
Tanpa kasih sayangMu
Hampa terasa hidupku

Ku ingin bersamaMu
Dekat selalu denganMu
Bahagia bersamaMu

Ya Allah, terangilah gelap hitam hatiku
Ya Allah, sucikanlah hati ikhlas untukMu
Ya Allah, terangilah gelap hitam kelamku
Ya Allah, sucikanlah hati ikhlas untukMu


Sudah dengar lagu ini?? Terima kasih saya ucapkan..Untuk dekat dengan Allah, sucikanlah hati kita. Hanya hati yang suci dan bersih akan sentiasa rindu padaNya manakala hati yang hitam dan kotor sudah tentu menghijab diri ini daripada rindu padaNya.

"… Ketahuilah bahawasanya di dalam jasad itu ada segumpal daging, apabila ia baik maka baik pulalah seluruh tubuh. Dan apabila ia rusak maka rusak pulalah seluruh tubuh. Ketahuilah (segumpal daging) itu adalah al-qolbu (hati)." (HR. Bukhari dan Muslim).

Berusahalah untuk menyucikan hati kita. Jangan lupa untuk sentiasa beristighfar. Ia merupakan salah satu cara yang boleh dilakukan untuk menyucikan hati kita. Elakkan daripada melakukan maksiat yang boleh menyebabkan hati kita jauh daripadaNya.

"Hati yang mati akan tertutup oleh nafsu sendiri serta hidupnya jadi tk pasti. Sedangkan hati yang suci membawa pemiliknya mengenal cinta hakiki dan merindui syurga yang abadi"


Akhirul kalam, sedikit doa sebagai amalan bersama untuk meneguhkan lagi hati kita berada di atas landasan kebenaran.
Amalkan doa ini selepas setiap kali solat,insyaALLAH hati kita akan dijaga dan dipeliharaNya..


(surah ali-imran ayat 8)

maksudnya : Wahai Tuhan kami!Jgnlah Engkau pesongkan hati2 kami,sesudah Engkau memberi petunjuk kpd kami,dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu,sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang Melimpah-limpah pemberianNya

Amin..moga-moga dengan membaca doa ini setiap kali selepas solat,ataupun ketika kita merasa melakukan dosa..insyaALLAH,Allah akan kembalikan hati kita ke landasan yg diredhai...moga-moga sama-sama dapat mardhatillah dariNya utk mengamalkan doa ini..Wallahualam...


No comments: