Thursday, April 2, 2009

Jom tadabbur jap

Assalamualaikum wbt..it has been a long time since my last post..not enough time to update.and also because of my bad attitude of being procrastinator(does this word exists?emm..)...Never mind..Quite buzy with the long queue of assignments. Tadi, semasa mentadabbur ayat2 suci Quran, (peringatan dan amaran untuk diri sendiri dan semua orang: walau sebuzy mana pun anda, jangan tinggalkan bacaan Quran dan juga mentadabbur maknanya. At least a page a day ok!!!) I came across this one ayat..


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih , Maha Penyayang.

"Wahai Rasul! Sampaikanlah apa yang diturunkan Tuhan-mu kepadamu. Jika tidak engkau lakukan(apa yang diperintahkan itu) bererti engkau tidak menyampaikan amanat-Nya. Dan Allah memelihara engkau dari (gangguan) manusia. Sungguh , Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang kafir. (Al-Maidah: 67)

Uhuk..uhuk..terasa tak dihati? Tengok ayat itu yang memerintahkan Rasulullah untuk menyampaikan ajaran Islam kepada manusia. Adakah ayat itu diturunkan untuk Rasulullah sahaja?? TIDAK !!!...It is applicable to everyone..So, tugas untuk menyampaikan agama ini, telah diturunkan sejak 1400 tahun yang lalu...Marilah kita sama-sama menyampaikan agama yang indah ini kepada semua orang. Baik yang terdekat mahupun yang jauh..Pelbagai methods and approaches yang boleh digunakan untuk menyampaikannya...contoh yang terdekat: berblog dan qudwah hasanah (akhlak yang baik)...InsyaAllah..

Now, it is the time for me to continue my assignments.

Wallahualam...

No comments: