Wednesday, December 12, 2007

Reality Talent Show - (New Version)


Cuba bayangkan kalau hari ini kita tidak ada Malaysian Idol, ataupun Akademi Fantasia ataupun Audition mahupun Bintang RTM? Dan rancangan-rancangan ini didantikan dgn rancangan yg berbentuk Islamik. Pasti rmai bakal ustaz akn dilahirkan.

Apa akan jadi kalau....

  1. Who will become an Ustaz

Reality show yang akn menampilkan peserta 12 lelaki yang akan bersaing untuk menjadi seorang Ustaz. Mereka akn ditempatkan disebuah madrasah dan akn diuji ketahanan dari segi membaca Al-Quran, menunaikan solat wajib, solat sunat, azan dan lain-lain....

Setiap minggu akn diadakan pertandingan memberi tazkirah di hadapan penonton yg juga akn disiarkan secara live dikaca televisyen...Peserta akn dinilai oleh juri professional (30%) dan sms penonton (70%). Pemenang akn mendapat pakej haji percuma.

  1. Akademi Islami

Reality show yg mengambil 12 budak-budak yg telah sesat dan rosak akhlaknya. Merka ditempatkan di sebuah banglo, dan akn diajar cara hidup Islam. Setiap minggu mereka harus menunjukkan apakah kepakaran dalam Islam yang telah mereka pelajari, di hadapan penonton secara live. SMS penonton akn menentukan peserta yang layak untuk menang(pilih berdasarkan taraf keinsafan mereka). Mereka menangis dan menginsafi dosa lalu mereka. Mereka akn dikurung dan dipacakkan dgn 13 kamera CCTV.

  1. Muslim Idol

Reality show untuk mencari pnceramah Isalam terbaik di Malaysia. Peserta yg dpt memberi ceramah yg mengusik jiwa penonton akan mara ke peringkat seterusnya sehingga akhir. Peserta diadili oleh penonton melalui sms. Pemenang akn mendapat peluang merakamkn lagu nasyid dan juga ceramahnya.

  1. Bintang RTM (Remaja Tahu Mengaji)

Sebuah lagi program dari stesen kerajaan Isalm Hadhari kita iaitu berbentuk program tahu mengaji. Peserta diaajar cara membaca secara tartil, menghafaz Al-Quran dan berlagu. Peserta yg berjaya akn mendapat nur Quran.

  1. Audition

Ranacangan ini berbentuk audition untuk meneruskan pengajian dlm bidang agama samada IPT dalam negeri atau pun luar negeri. Tajaan akn diberikan kepada yang berjaya. Syarat layak masduk kepada semua yang cintakan Islam dan para pendokong Islam.

Hm….Bagaimana? Cerah masa depan anak-anak kita. Selain dapat dunia, akhirat turut sama mengimbangi amalan. Sekarang, kita kembali semula ke alam nyata yang rasanya...hmmm....fikirkan....

3 comments:

fsj said...

kalo la malaysia wat camni seme, magic la, miracle sangat. tapi yela, bg kite, walopun asyik duk gembar gemburkan kite sebagai negare islam, in fact, it's not.it's just by name, not by oractise. huhuh, jujur nye :p

Nurul Fariena Asli said...

btul2..sy sokong..generasi pelapis mcm kitelah yg akn bgnkn ummah balik...insyaAllah...

mohd hafizuddin bin abd shukor said...

haha... bagus2.... (^_^)... ini yg kita nak... tapi apakan daya... kepimpinan dikuasai golongan berpemikiran materialis n sekular... SEMEMANG NYA MALAYSIA SEBUAH NEGARA SEMI-SEKULAR...!!! NO DOUBT..!