Saturday, May 10, 2008

Aku merinduimu


Assalamualaikum wbt..hari ini bertarikh 10hb 5 dan ini bermakna esok adalah hari ibu. Serba tak kena rasanya..rindu kat mama..abah jugak..adik-adik jugak...Dah hampir 4 bulan tidak bersua muka dengan mereka..Inilah pertama kali untuk waktu yang panjang tidak bertemu..rindunya..hanya teknologi yang kadang-kadang kurang efficient ini yang menjadi penghubung, pelerai rindu..mungkin sewaktu berbual-bual di telefon, perasaan rindu itu tidak dirasai..Tetapi selepas memutuskan line tu, perasaan itu begitu membuak-buak..Itulah manusia..sewaktu orang yang disayangi berada dekat dengan diri, tidak begitu menghargai..Jarang mengucapkan kata-kata sayang..malu sebenarnya. tp itulah orang Melayu..jarang meluahkan perasaan kerana perasaan malu yang menebal dalam diri..silap tempat untuk menyalurkan rasa malu bukan??Mungkin kita boleh ubah semua tu..o ye..kembali kepada hari ibu..setiap hari adalah hari ibu..tapi mungkin dengan adanya special day untuk ibu ini, lebih mengingatkan anak-anak pada ibu mereka...hargailah ibu bapa kita..walaupun mungkin ada yang merasakan mereka tidak disayangi kerana selalu dimarahi..Tetapi bak kata pepatah melayu, marah itu tandanya sayang..


Saya nak berkongsi satu cerita..pengalaman sendiri..2 minggu yang lepas, saya berkunjung ke Newcastle..Disana, saya mempunyai seorang kawan sewaktu di sekolah dulu yang belajar di University of Newcaslte. Saya bermalam di sana..Hanya untuk menghabiskan cuti mid sem yang tersisa 2 hari sahaja lagi..Tapi satu silap saya...Saya lupa utuk memberitahu mama bahawa saya akan ke sana..kerana kalau saya mahu ke mana, saya akan memberitahu mama terlebih dahulu..Kemudian, tiba-tiba, mama message bertanyakan bilakah saya mahu menghantar gambar saya bercuti di Brisbane. Saya call mama and memberitahu bahawa saya berada di Newcaslte.Mama bertanya dengan siapa saya ke sana dan jauh ke tempat tu dengan uni saya..Saya menjawab saya berseorangan dan 3 jam menaiki train baru la sampai ke uni saya..Kemudian, saya dileteri dan suara mama sudah berubah..mama menangis rupanya..maafkan anakmu ini kerana membuatmu susah hati...betul jugak apabila saya fikirkan..dahla perempuan..mengembara sorang-sorang kat tempat yang belum pernah dijejakkan kaki..ngeri jugak bila difikirkan..Tapi alhamdulillah..Allah The Almighty ada bersama-sama..Perjalanan pulang tiada masalah dan saya selamat tiba di uni..


Itulah hati seorang ibu..ayah pun begitu juga..ini lagu untuk anak-anak kepada ayah dan ibu semua...dengarlah..






Tidak dapat kugambarkan
rindu yg lahir dari hati ini
hanya yang mampu untukku lafazkan

aku merinduimu


Terasa amat jauh diri ini
kerna kau tiada disisi

bergenang airmataku

bila terkenangkn wajahmu
ayah ibu
dari jauh ku pohon restu

doamu titian kejayaanku

nasihat darimu
kuingat selalu
tersemat di kalbu

Oh Tuhan..berkatilahku dalam mencari ilmu

Dengan redhaMu moga kujejaki tempat yang dituju



my mum



p/s: to my dearest beloved mother, Happy Mother's Day...I love you so much..There is nothing on earth that can replace you in my heart. Forgive me for all my wrongdoings in the past and in the future. All that I need are only your doa and your blessing because MAA RIDHALLAHU ILLA BIRIDHAAIL WALIDAINI (tiada redha Allah melainkan dengan redha kedua ibubapa)....

7 comments:

Dr. Amiera Asli said...

mama's wonderful, isn't she.. i love her!

Anonymous said...

iyep..she's super duper wonderful..i luv her too, three, four

alia amirah said...

five, six, seven, eight.

hehe.

p.s - my umi is wonderful too! ;p

Anonymous said...

yup..alia..i know ur umi..she is also wonderful...huhu

Anonymous said...

kamu mengundang tears in my eyes.. huhu.. seriously, i miss my mum too..

Ann said...

fariena;itu lah ibu nmnya..even kita dh bsr,tp diorg still akan risau kn kita..smtimes kita rs mcm apa yg kita buat tu ok,tp sbnrnya tak pd mata dia..bkn la tak ok,tp naluri seorg ibu,sntiasa risaukn anak nya..esp kita yg perempuan dan duk jauh dr dpn mata dia ni..jgn homesick sgt2 okkay..kuatkan hati..:)

Anonymous said...

to izy..sabar izy...same la kite..i miss my mum too..tp tkpe la...pergi kita ni utk mencari ilmu..insyaAllah bkn ilmu dunia semata-mata ttp juga ilmu akhirat..pengorbanan yg sedikit ini insyaAllah ad rahmat di sebaliknya...

to noha..btul noha...tq for ur advices..jgn lupe sntiasa bg ak advices tau..huhu..mu pun kuatkn hati jgk ye duk situ..ad rezki kite jmpe eh..