Saturday, November 8, 2008

As-solah

Assalamualaikum wbt..

Lega rasanya dah habiskan semua esaimen untuk sem ni..tepat jam 12 mlm smlm saya dah hantar esaimen terakhir untuk sem 2 2008....alhamdulillah...

Rasanya untuk entri kali ni, saya nak menyentuh mengenai perihal solat...

Korang baca dulu hadis ni:

Rasulullah S.A.W bersabda:

"Barangsiapa bersolat tepat pada waktunya dgn melengkapkan wudhuknya, menyempurnakan rukuk, sujud dan khusyuknya, maka solat itu dinaikkan ke atas dalam keadaan putih dan cemerlang. Solat itu berkata: ”Semoga Allah menjaga dirimu sebagaimana engkau menjaga aku.”Tetapi barangsiapa yang bersolat tidak di dalam waktunya yang ditentukan dan tidak melengkapkan wudhuknya serta tidak menyempurnakan rukuk, sujud dan khusyuknya, maka solat itu akan naik ke atas dalam keadaan hitam legam sambil berkata: ”Semoga Allah menyia-yiakan dirimu sebagaimana engkau menyia-yiakan aku”. Selanjutnya setelah solat itu berada di suatu tempat sebagaimana yang dikehendaki Allah, ia dilipatkan sebagaimana dilipat baju yang koyak, kemudian dipukul kepada muka pelakunya”

(Hadis riwayat Thabrani dan Baihaqi)


Nauzubillah...Janganlah solat kita jadi seperti yang tertulis pada bahagian kedua hadis itu..Tidak diterima, hitam legam dan di lemparkan pada kita kembali..dan apa yang kita boleh dapat dari hadis di atas? Hadis ni mengingatkan kita bahawa janganlah main-main time solat..Time solat tu kan waktu untuk kita menghadap Allah..Bukan ke sia-sia bila kita solat, tapi tak dapat apa-apa..pahala pun tak dapat...redha Allah pun tak dapat..walaupun susah untuk mencapai tahap kekusyukkan seperti solat para nabi,para sahabat serta alim ulama yang lain, kita cubalah berusaha untuk khusyuk dlm solat kita..kalau rasa macam terlari sket ingatan tu, kembali kan ia..dan seelok-eloknya, kita fahami makna bacaan solat tu barulah senang nak khusyuk..


Kadang-kadang ramai orang tdk menyedari yang solat ni merupakan penghubung antara Allah dan hambanya..Seakan-akan kita berinteraksi dengan Allah..Dalam entri saya yang lepas-lepas, ada saya kupaskan sedikit mengenai interaksi Allah ngan manusia dalm solat iaitu ketika membaca surah Al-Fatihah..Suka untuk saya bertanya:

Kenapa kamu solat?

"mak suruh..."

"dah dari kecik kene solat, pastu bila tak solat rasa lain plak"

"sebab nanti kawan-kawan tahu kita tak solat"

"isi masa lapang"-(emm..yg ni tk sure sgt)


Sahabat sekalian, solat itu tiang agama dan kalau tiada tiang itu, bagaimana mahu tegak agamanya?Mungkin hanya dengan sedikit angin taufan, sudah runtuh agamanya itu..Lebih dasyat lagi jika hanya runtuh dengan angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa...Cuba fikirkan..rasanya kalian mengerti apa yang cuba saya sampaikan di sini...=)


Solat itu juga mencegah kita dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar..Ini bukan hanya sekadar kata-kata saya tetapi ini adalah kalam Allah..Cuba kita muhasabah diri sendiri..Kalau ada melakukan sesuatu maksiat, refleks balik ngan solat kita..Adakah solat kita itu elok atau tidak..Saya memang sangat berpegang dengan prinsip ini..Jika saya ada melakukan kesilapan atau suatu dosa, maka solat saya ada yang tak kena..Bila solat dijaga, hati jadi tunduk pada Dia..dan jika hati sudah lembut dan lunak, tentulah tidak akan sanggup kita melakukan sesuatu dosa atau maksiat..dan dari solat itu juga akan terbit segala amal-amal baik yang lain..


Jagalah solat kita, jadikan ia sebagai satu mutiara yang berharga..dan bersegeralah dalam menunaikan solat..


Oleh itu, saya ingin menyeru kwn-kwn sekalian, muslimin muslimat dan mukminin mukminat termasuk diri saya sendiri supaya menjaga solat kita dan bersegera dalam bersolat..Jangan kita bertangguh lagi...Tinggalkan dulu kerja-kerja dunia tu sekejap...Solat pun takla ambil mase smpai setengah jam kn....Kalau Allah bleh ada masa dengan kita, takkan kita hambaNya ini tak ada masa untuk khaliq kita...

p/s:

"If solah is offered with sincere heart and proper devotion, it has the power to clean the heart and change one's life by building an inner sense of peace, certainty and discipline in the individual"


Wallahualam..


5 comments:

izyanhamizah said...

muhasabah... jazakillah dear..

all d best for next mujahadah..
=)


semoga Allah permudahkan semuanya..

layyinulharir said...

emm.. k0reksi ksmpurnaan s0lat.. malunya pd Allah.. :(

nurilahi said...

to izy: waiyyaki dear izy..insyaAllah doakn ye utk the next mujahadah..exam!!..huhu..c u di kota tarbiyah..hehe..insyaAllah...

to my dearest sis: yup..malu kn lah diri pada Dia..tak rugi pun..=)..

-LySa- said...

post yang st menginsafkan..huhu..thanx for sharing the info:)

nurilahi said...

to kak lysa: ur welcome =)