Friday, April 3, 2009

Bagaimana agar turunnya pertolongan Allah

Assalamualaikum wbt... Tajuk di atas merupakan tazkirah terakhir daripada seorang kakak yang saya sayangi sepenuh hati. Ops bukan bermaksud sudah tiada di dunia ini, tetapi hanya pulang ke Malaysia untuk satu jangka masa yang tak dapat dipastikan. Dan janji saya pada diri sendiri untuk berkongsi tazkirah ini dengan orang lain setelah habis menghantar esaimen. Akhirnya, tiba jua masa itu. Alhamdulillah sudah selamat menghantar 2 esaimen pada hari ini. Berbalik kepada tajuk post ini.

Dalam seharian, sudah tentu manusia tidak dapat lari daripada masalah yang melanda. Baik yang kecil mahu pun yang besar. Dan ada kalanya kudrat manusia itu tidak mampu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.Lalu, kepada Rabbnya lah diadukan segala masalah, kepedihan hati dan sebagainya. Namun tidak datang jua pertolongan itu. Lalu, dirinya bertanya mengapa? Apakah silapnya? Jawapannya di sini:

Bagaimana untuk mendapatkan pertolongan dari Allah SWT.

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Muhamad:7)

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akn mencukupkan(keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. SUngguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu" (At-Talaq: 2-3)

Syeikh Abdul Aziz berkata, maka dengan perbuatan inilah datangnya pertolongan Allah:

-Mengerjakan apa yang disuruh
-Meninggalkan apa yang dilarang
-Ikhlas beribadat keranaNya
-Sentiasa mentauhidkanNya

Melalui ketakwaan juga, pertolongan Allah itu dekat. Bertaqwa itu ialah mendekatkan diri kepada Allah. Cara-cara untuk mendekatkan diri kepadaNya ialah dengan selalu membaca ayat-ayat suci Al-Quran dan mentadabbur maknanya.

Oleh itu, sesiapa yang mahukan pertolongan atau kesudahan yang baik, hendaklah dirinya:
-Bersabar dalam menghadapi mehnah
* Mujahadah lah sekuat hati

"Wahai orang-orang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat" (2:153)

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Kenapa akak bagi tazkirah ini untuk antunna?

-utk future reference
-hadiah untuk terus tsabat sebagai warisan risalah disini


p/s: missing u...=(

Wallahualam

2 comments:

dyanakamal said...

thanks fariena...
byk benda nak kene jage rupenye...

nurilahi said...

w'salam..iye diana..mmg byk bnda kene jaga..jagalah Allah , nescaya DIa akan menjagamu..=)