Tuesday, August 19, 2008

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan


Assalamualaikum wbt..Ramadhan semakin menghampiri..Mesti semua orang dah tak sabar untuk menyambut bulan yang mulia ini. Ada satu slogan yang saya amat tertarik iaitu "Ramadhan is coming and somebody is leaving"..Dapat agak tak who is that somebody? Yup that's right it is "SYAITAN"..So sekarang ni, syaitan dah takde. KIta hanya perlu bermujahadah li nafsih(melawan nafsu)..Kalau masih ada lagi perkara yang tak elok kita buat tu, maknanya something is wrong in ourselves..sebab dulu bolehlah salahkan syaitan kan..tapi sekarang tinggal diri kita sendiri je..Gunakan peluang ini sebaik mungkin.

Satu pertanyaan untuk semua..Dah ada resolution untuk this year punya Ramadhan belum??kalau takde, jom kita ramai-ramai buat..Biarlah ada target untuk Ramadhan kali ni..Ada orang berniat untuk mengkhatamkan Quran, menambahkan amal ibadat, memperbaiki puasa dan sebagainya. Alhamdulillah dan bagi yang belum terfikir tu, cepat-cepat fikir sebab bila kita ada matlamat barulah kita berusaha untuk ke arahnya..Jika tidak bermatlamat, tentu kita pun tak tau apa yang kita kejarkan sebenarnya.

Ramadhan....

1) Bulan ketakwaan
-"Hai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagai diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kau bertakwa" (Al-Baqarah:183)

2) Bulan Al-Quran
-"Bulan Ramadhan adalah bulan yang didalamnya diturunkan (permulaan)Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda(antara ha dan batil)" (Al-Baqarah:185)

- JIbril turun pada bulan Ramadhan untuk menyemak bacaan Rasulullah SAW dari awal surah sampai habis. Rasulullah akan khatam Al-Quran bersama Jibril dan sebab itulah kita disunatkan untuk khatam Quran pada bulan Ramadhan. InsyaAllah boleh sama-sama berusaha.

3) Bulan Maghfirah(keampunan)
-"Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan kerana iman dan mengharap redha Allah, akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu" (HR Bukhari)

4) Bulan Puasa
-"Betapa banyak orang yang berpuasa tapi tidak mendapatkan pahalanya, melainkan hanya lapar dan haus saja" (HR Ahmad dan Hakim dan Abu Hurairah)

Dibukakan pintu Ar-Royyan( pintu syurga)
-Dari Sahl bin Sa'ad r.a dari Nabi SAW sabdanya: "Sesungguhnya di dalam syurga itu ada sebuah pintu yang disebut pintu Royyan-artinya:Puasa dan kenyang minum. Dari pintu ini masuklah semua orang yang berpuasa besok pada hari kiamat. Tidak ada seorang yang selain orang-orang yang berpuasa itu yang dapat masuk dari pintu itu.

Dikatakanlah: "Manakah orang-orang yang berluasa?" Mereka itu lalu berdiri, lalu tidak seorang pun yang dapat masuk dari pintu Royyan tadi selain orang-orang yang berpuasa. Jikalau mereka telah masuk seluruhnya, lalu pintu itu pun ditutuplah, jadi tidak seorang pun lagi yang memasukinya"(Muttafaq 'Alaih)

Akhirul kalam, ada satu doa yang sentiasa diamalkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat. InsyaAllah kita boleh sama-sama mengamalkannya:

"Allahumma bariklana fi Rajab wa Syaaban wa balighna Ramadhan"-Ya Allah berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan" (HR At-Tirmidzi dan Ad-Darimi)

Wallahualam...

No comments: