Sunday, August 17, 2008

Hitam @ Putih??keliru

Assalamualaikum wbt...Tetiba dapat ilham nak letak lagu ni..





Keliru engkau keliru
Memilih warna hidupmu
Keliru engkau keliru
Yang putih atau yang kelabu

Keliru engkau keliru
Memilih arah langkahmu
Keliru engkau keliru
Ke barat atau ke timur

Hanyalah engkau yang tahu
Pilih warna hidupmu
Yang putih tandanya bersih
Itu yang harus kau pilih

Berhati-hati melangkah
Menuju ke suatu arah
Kelak kau akan menyesal

Janganlah engkau keliru
Memilih Tuhan yang satu
Dialah arah tujumu
Yang mewarnakan hidupmu

Ramai yang keliru, ramai yang ragu untuk memilih yang putih itu.Terbaca daripada satu blog sahabatku, mana satu harus dipilih; yang hitam atau yang putih..Hitam itu mudah tapi kosong dan putih itu tenang tapi payah(Farizah,2008). Apabila terbaca entry yang itu, mengingatkan aku pada kenangan dulu. Memang payah untuk memilih yang putih itu. Banyak yang harus ku korbankan..banyak yang harus ku tinggalkan..apa kata teman-teman rapatku?..apa kata orang di sekeliling ku?.."wah dah jadi baik sekarang ye!".."dah jadi malaikat ke?"..salah kah aku mencuri peluang yang datang padaku yang memberi kekuatan padaku untuk memilih yang putih itu..kenapa yang hitam itu juga tampak baik pada mata sang manusia??aku keliru..sangat keliru..Tapi..hidayah yang datang dalam pelbagai bentuk mungkin hanya sekali dalam hidupku..(seperti teguran dari sahabat-sahabat, ajakan sahabat-sahabat ke majlis-majlis ilmu, majlis-majlis ilmu yang sering diadakan, qudwah hasanah atau contoh teladan akhlak yang baik dari sahabat-sahabat dan paling utama dibukakan hati olehNya untuk melangkah meninggalkan yang hitam itu) ..mungkin aku tidak akan ketemuinya lagi..Kalau terus ditutupkan pintu itu bagaimana?Rugilah aku kalau aku tidak merebutnya sekarang..

Payah, susah, perit..Ingatlah Allah tidak akan membebankan dirimu dengan ujian yang tak mampu kau tanggung..Dan juga secebis kesakitan itu hatta tercucuk duri sekalipun adalah untuk menghapus dosa-dosa kecilmu..Kuatkan hati..Tabahkan diri..Engkau mampu..Rasailah kemanisan itu..percayalah padaku..Biarkan bayangan hitam itu berlalu..cucuri dengan sinaran putih itu..Kau mampu, aku yakin kerana sesuatu yang indah itu pasti payah untuk didapati..Harganya terlalu mahal..Dia itu Maha Pengampun..Maha Penyayang...sedarlah diri..jangan sampai nyawamu sampai di halkum baru engkau mahu mencari kembali yang putih itu..ketika itu sudah tidak berguna lagi..Mohon kekuatan dariNya, doa itu senjata bagi setiap muslim..percayalah wahai diri..InsyaAllah..

"Wahai Tuhanku yang Esa bila kenangkan qoharmu, rasa gerun di hatiku kerana takutkan siksamu. Hambamu rasa berputus asa. Siapakah dapat bersihkn diri dari segala dosa-dosa yang memburu. Setiap hari setiap ketika. Tika kenangkan ghaffarmu, putus asa tiada lagi ,semangat pulih semula. Harapanku subur kembali. Ujian menimpa menekan dijiwa, tak sanggup meneruskan perjuanganku. Mehnahmu itu penghapus dosaku mengganti hukuman Mu di akhirat. Di waktu kenangkan rahmatMu terasa diri kurang bersyukur. Padamu harus ku bermohon, moga syukurku bertambah. Alangkah susahnya mendidik nafsuku yang tidak dapat melihat kebenaranmu. Bantulah hambamu dalam mendidik jiwaku ini."-Harapanku padaMu subur kembali (Saujana)-

Wallahu'alam.

No comments: